Bądź na bieżąco
Obserwuj nas
Kontakt
YouTube Aerosol

Użyj ponownie i napełnij: nowy rozdział w opakowaniach aerozolowych

Gwałtownie rosnąca produkcja jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych i przeciążenie zdolności świata do radzenia sobie z nimi sprawiły, że zanieczyszczenie plastikiem stało się jednym z najważniejszych problemów środowiskowych. Presja na podjęcie działań przeciwko zanieczyszczeniu plastikiem jest powszechnie rozumiana, a wiele organizacji zobowiązało się do tworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Recykling jest istotny, ale to tylko jeden z elementów. Dlatego sposób, w jaki używamy codziennych produktów, musi ewoluować. Prawdziwym przełomem są produkty wielokrotnego napełniania i ponownego użycia. Takie opakowania wydają się idealnym sposobem na odejście branży od plastiku jednorazowego użytku, choć nie są pozbawione wyzwań. Konsumenci coraz częściej domagają się bardziej ekologicznych opakowań, jednocześnie przenosząc swoje preferencje na bardziej wyrafinowane, o wyższej jakości materiałach i nawet spersonalizowanym wyglądzie. Innowacyjne modele ponownego użycia mogą wpisać się w te trendy, oferując funkcjonalne i estetyczne opakowania z możliwością personalizacji.

Refillme – nowy system napełniania

Firma Aerosol Service Poland wprowadza innowację w dziedzinie opakowań do puszek aerozolowych. Celem jest promowanie gospodarki recyklingowej i zmiana sposobu, w jaki kupujemy, używamy i utylizujemy produkty do pielęgnacji ciała lub środki czystości. Innowacja opiera się na specjalnie zaprojektowanym adapterze, który umożliwia ponowne użycie aluminiowych puszek aerozolowych i przystosowanie ich do produktów płynnych bez gazu. Adapter ma konstrukcję umożliwiającą łatwe mocowanie i zdejmowanie z puszki o średnicy 25,4 mm. Specjalne szczęki zaciskają się na szyjce puszki po przykręceniu aplikatora, zapewniając szczelne zamknięcie. Jako aplikatory mogą być stosowane różne rodzaje pompek, rozpylaczy, zamknięć typu flip-top i nakrętek. Innowacja ta może być stosowana do różnych produktów, takich jak mydła, szampony, żele pod prysznic, jak również płyny do naczyń czy mycia szyb. W porównaniu z oferowanymi na rynku aluminiowymi butelkami, użycie standardowych puszek aerozolowych nie wymaga specjalistycznego i bardzo kosztownego sprzętu podczas produkcji. Co więcej, miękki gwint aluminiowych butelek może łatwo ulec deformacji przy wielokrotnym użyciu, czego nie można powiedzieć o trwałych puszkach aerozolowych. Ważną zaletą proponowanego rozwiązania jest również łatwość demontażu opakowania – oddzielenie plastikowego adaptera i pompki od metalowej puszki, co ułatwia proces segregacji. Przewiduje się dalsze ograniczenia w stosowaniu opakowań wielomateriałowych i tworzyw sztucznych.

Jak ta innowacja wpisuje się w przyszłe trendy opakowaniowe? Klienci mogą być zachęcani do zakupu wielokrotnego użytku aluminiowej puszki, którą będą mogli napełniać z woreczków (pouchy). Puszki aluminiowe, które mogą być wykonane w 100% z recyklingu, mają najwyższy wskaźnik recyklingu spośród wszystkich materiałów opakowaniowych. Są kompaktowe i lekkie, więc wymagają mniej energii do transportu. Opakowania metalowe są bezpieczne, odporne na stłuczenia i stanowią 100% barierę dla światła. Dzięki różnym opcjom dekoracyjnym (szczotkowanie, nadruk 360°, tłoczenie, lakier błyszczący lub matowy), aluminiowe puszki mogą zwiększyć ekskluzywność produktu, wyróżniać się na półce i podnosić wartość marki w segmencie premium. Fakt, że nie są wymagane etykiety i oznakowania (ponieważ mogą być sprzedawane puste), sprawia, że nadruk na puszce może być w pełni spersonalizowany i jeszcze bardziej atrakcyjny. Zestaw może być sprzedawany z woreczkami (tzw. doypackami), czyli elastycznymi saszetkami z sztywną szyjką i płynem wewnątrz. Dostępne są one w różnych rozmiarach, typach i formatach, a ich stosowanie ogranicza wpływ produktów na środowisko poprzez zmniejszenie śladu węglowego podczas transportu i redukcję odpadów przy utylizacji.

Wkład Aerosol Service w zrównoważony rozwój

W Aerosol Service innowacyjność i zrównoważony rozwój to filary procesu podejmowania strategicznych decyzji. Dążymy do proekologicznego i prozrównoważonego rozwoju we wszystkich naszych działaniach. Motywuje nas idea ochrony środowiska poprzez tworzenie ekologicznych produktów i technologii produkcji. Jesteśmy firmą zorientowaną na przyszłość, myślącą globalnie i tworzącą trwałą wartość. Nieustannie doskonalimy naszą politykę zero waste i w procesie opracowywania innowacji zwracamy szczególną uwagę na potrzeby i oczekiwania naszych klientów oraz konsumentów. Chcemy współpracować z firmami, które podzielają te same wartości.

Tekst: dr inż. Norbert Piotrowski (Dyrektor Działu Badań i Rozwoju w Aerosol Service, adiunkt na Wydziale Mechanicznym i Technologii Okrętów Politechniki Gdańskiej)

Zobacz pozostałe aktualności

Zobacz inne artykuły

Przeczytaj na naszym blogu

2025-06-25
Użyj ponownie i napełnij: nowy rozdział w opakowaniach aerozolowych
Gwałtownie rosnąca produkcja jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych i przeciążenie zdolności świata do radzenia sobie z nimi sprawiły, że zanieczyszczenie plastikiem stało się jednym z najważniejszych problemów środowiskowych. Presja na podjęcie działań przeciwko zanieczyszczeniu plastikiem jest powszechnie rozumiana, a wiele organizacji zobowiązało się do tworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Recykling jest istotny, ale to tylko […]
2025-06-06
Bezpieczeństwo produktu to fundament: rozmowa z Mileną Nowosielską-Dasyuk- Pełnomocnikiem ds. Systemu Zarządzania Jakością w Aerosol Service
Co oznacza dla Aerosol Service pojęcie „bezpieczeństwo produktu” i jak definiujecie je w praktyce? Milena Nowosielska-Dasyuk: Bezpieczeństwo produktu to dla nas nie tylko spełnienie norm – to kultura organizacyjna. W ramach naszej Polityki Jakości propagujemy kulturę bezpieczeństwa produktu na każdym szczeblu firmy, opierając się na wspólnych wartościach, postawach i zasadach. To podejście jest integralne dla […]
2025-06-02
Aerosol Service dołącza do BAMA – nowy rozdział w międzynarodowej współpracy branży aerozolowej
Nasza firma oficjalnie dołączyła do grona członków British Aerosol Manufacturers’ Association (BAMA), jednej z najbardziej wpływowych organizacji branżowych w Europie. To strategiczne partnerstwo otwiera przed nami nowe możliwości współpracy, wymiany wiedzy oraz aktywnego udziału w kształtowaniu przyszłości rynku aerozolowego. Czym jest BAMA? BAMA (British Aerosol Manufacturers’ Association) to brytyjskie stowarzyszenie zrzeszające ponad 90 firm z […]
Aerosol & Liquid Manufacturing  Aerosol & Liquid Manufacturing