Jak nowe technologie zmieniają projektowanie aerozoli?
Artificial Intelligence (AI), Augmented and Virtual Reality (AR/VR), Internet of Things (IoT) and Digital Twins to tylko nieliczne pojęcia związane z czwartą rewolucją przemysłową, która dzieje się właśnie na naszych oczach. Kluczowe pytanie zadawane przez menedżerów w ostatnim czasie brzmi: Co dla mnie oznacza nadejście tych nowych technologii?
O przejściu w kolejną rewolucję przemysłową decydują nie tylko malejące koszty dostępu do technologii (np. robotyzacji), ale także presja obniżenia ceny jednostkowej produktu i brak pracowników. Już teraz dla wielu firm marża, którą wypracowują, jest niższa od oczekiwań. Odczuwalny jest ponadto spadek konkurencyjności firm, które oparły swoją strategię tylko na obszarze produkcji. Budujący jest jednak fakt, że na rynku można spotkać firmy rozwijające inne elementy łańcucha wartości, takie jak własne działy R&D, które silnie wspierają klientów w personalizacji ich produktów.
Nowe technologie wkraczają do coraz większej liczby dziedzin naszego życia i często nie zdając sobie nawet sprawy otaczamy się przedmiotami wykorzystującymi inteligentne algorytmy. Są to między innymi wirtualni asystenci, inteligentne urządzenia domowe czy też systemy rekomendacji, które analizują to, co lubimy, oglądamy albo kupujemy, proponując na tej podstawie kolejne produkty. Ta dziedzina wciąż ewoluuje, aby odkrywać coraz więcej aplikacji konsumenckich. Ale czy nowe technologie można wykorzystać w projektowaniu produktów aerozolowych?
Przyglądając się innowacjom i trendom aerozolowym można stwierdzić, że od paru lat są one niezmienne. Wciąż powielane są te same rozwiązania, a produkty na półkach sklepowych wyróżniają się jedynie kształtem lub grafiką. Ważnym elementem w opracowaniu nowych produktów jest oczywiście aspekt ekologiczny, wykorzystanie przez producentów materiałów przyjaznych środowisku, materiałów PCR czy poruszana podczas ostatnich konferencji koncepcja aerozoli wielokrotnego użycia. Na rynku pojawiają się też produkty, które wychodzą poza ten schemat, powstają w oparciu o nowe technologie lub bezpośrednio w odpowiedzi na potrzeby klientów. Na początku 2020 roku L’Oréal zaprezentował urządzenie o nazwie Perso, które dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji, umożliwia przygotowanie w pełni spersonalizowanych kosmetyków. Firma Springfield Solutions dostarcza producentom aerozoli interaktywne etykiety SASO®️, które wspierane przez rozszerzoną rzeczywistość, informują konsumenta np. o sposobie użycia produktu lub recyklingu. Ciekawym rozwiązaniem jest również urządzenie Air for Life, w którym aerozol zapewnia użytkownikowi niezależne źródło powietrza do przetrwania w sytuacjach kryzysowych. Ten ratujący życie produkt został opracowany przez strażaków, co dowodzi możliwości zastosowania aerozoli w całkiem nowych obszarach. W obliczu dynamicznie zachodzących zmian projektanci muszą być w pionierami w stosowaniu nowych technologii, aby tworzyć produkty na podstawie doświadczeń klienta.
Podobnie powstało ACTUO – first one-handed aerosol actuator. Produkt firmy Aersol Service Poland, zaprezentowany pod koniec stycznia 2020 na targach ADF w Paryżu, wygrał certyfikat w kategorii Personal Care – Aerosols. Według jury produkt wyróżnił się niezwykłą ergonomią i funkcjonalnością. Jaka jest historia tego aplikatora i na czym polega jego innowacyjność? Naszym celem nie było od początku projektowanie kolejnego na rynku aplikatora aerozolowego. Był to jeden z pomysłów, który powstał w odpowiedzi na potrzeby klienta. Wszystko zaczęło się od pracy nad ulepszeniem formuły musu pod prysznic. Podczas wewnętrznych testów aplikacyjnych zauważyliśmy, że problemem w tym produkcie nie jest sama formuła, ale sposób jej aplikacji. Chwytanie i obracanie pojemnika pod prysznicem, gdy nasze ręce są całe w pianie nie jest łatwe. Przeszliśmy więc do generowania pomysłów. Podczas burzy mózgów pojawiło się wiele koncepcji, jednak pomysł ACTUO wydawał się najciekawszy. Chcieliśmy stworzyć aplikator, który można obsługiwać za pomocą jednej ręki oraz który bez specjalnych uchwytów utrzyma aerozol w stabilnej, pionowej pozycji. Do prototypowania użyliśmy drukarek 3D, a wykorzystanie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości pozwoliło przekroczyć granicę doświadczeń klienta, pomagając zrozumieć implikacje naszych pomysłów. Projekt ewoluował wielokrotnie, aż w końcu przyjął obecną, najbardziej ergonomiczną i funkcjonalną formę. Co ważne, do pracy przy projektowaniu i testowaniu zaangażowano wszystkich pracowników firmy, od pracowników produkcyjnych i pracowników biurowych do kadry kierowniczej. Okazało się, że ACTUO może mieć dużo większe zastosowanie. Brak konieczności chwytania pojemnika, zapewni czystość przy kosmetykach kolorowych takich jak pianki koloryzujące czy bronzery do ciała, a minimalny kontakt dłoni z aplikatorem zapobiega ewentualnemu rozprzestrzenianiu się bakterii i wirusów przy pielęgnacji dzieci czy osób starszych i niepełnosprawnych.
https://actuo.pl/
Zobacz pozostałe aktualności
Zobacz inne artykuły
Przeczytaj na naszym blogu